AC vagy DC? De mit is jelent ez?
Mi is a CDI?
A CDI, másnéven kondenzátor kisütéses gyújtáselektronika az 1980-as években jelent meg a motorokban. Megjelenésével a régi, a CDI-hez képest szervízigényesebb többrészes gyújtáselektronikát váltotta. A kondenzátor nagyban hasonlít az akkumulátorhoz, a gyújtáshoz az a képessége teszi alkalmassá, hogy az ehhez szükséges energiát késleltetés nélkül képes leadni.
Mit is ad nekünk egyébként gyújtás?
Pont elég szikrát ad, pont elég ideig és szabályozza a fordulatszámot. Ha tökig húztad a gázbovdent és recsegő hangot hallasz a kipufogó felől akkor éppen ez történik. Egyes tuningok a CDI cseréjével pont ennek a szabályzásnak az emelésével erősítenek a robogón, bár jellemzően csak igen korlátozott mértékben.
A CDI-nek két fajtája létezik. Az egyenáramú (DC) és a váltóáramú (AC).
A váltóáramú típus közvetlenül a generátorról kapja a feszültséget, főleg a kisebb motoroknál jellemző.
Az egyenáramú CDI az akkumulátorról veszi a gyújtáshoz szükséges energiát.
A másik különbség, hogy a DC egyik oldalán a csatlakozóból egy, az AC egyik oldalán a csatlakozóból két szál jön ki.
Arra, hogy a CDI csereérett a „kizárásos” technikával lehet következtetni. Ez azt jelenti, hogy ha minden más eshetőséget kizártál akkor valószínűleg a CDI ment tönkre a motorodban.
A régi többrészes gyújtásmegoldásokhoz képest nagy különbség, hogy ott külön is lehetett cserélni a problémás alkatrészt, a CDI-nél csak egyben cserélhető az egész modul. Egyébként tartós alkatrészek, de a nedvesség valamint a rezonancia ami éri egy idő után tönkre teheti a benne dolgozó elektronikát.
Cseréje viszonylag egyszerű, hiszen csak a régi CDI-ről kell lehúzni a kábelt és visszadugni az újra. A problémát általában az okozza, hogy viszonylag nehezen hozzáférhető helyre van beszerelve a motoron belül így a cseréje időt vesz igénybe.
______________________________________________________________
Elérhetőségeink:
Telefon: +36 70 626 4224
Email: jaszmotor@gmail.com
Telephely: 4405 Nyíregyháza, Debreceni út. 180.