4T robogó olajcsere

 

A négyütemű robogók blokkja (a kétüteműével ellentétben) olajjal van feltöltve, amely idővel elhasználódik.

Az olajat az olaj beöntő nyíláson kell a blokkba tölteni.
Ennek feladata, hogy kenje a főtengely csapágyakat, a hajtókar csatlakozását.
Természetesen ezt az olajad meghatározott időközönként cserélni kell, mivel a motor működése közben elhasználódik, ezáltal csökken a kenő hatása.
Azt, hogy mikor kell cseréni az olajat több tényező is meghatározza.
  • A megtett kilométer.
  • Az utóbbi olajcsere óta eltelt idő.
  • Ha ellenőrzéskor nincs rendben az olaj.

Megtett kilométerek száma:
Rendszeres használat mellett 2-3000 kilométerenkénti csere javasolt.
A kisebb köbcentis járművekben nincs olajszűrő, így jobban szennyeződik az olaj.

Utóbbi csere óta eltelt idő:
Ha nem rendszeresen használjuk a motort, évente egyszer legalább cseréljünk olajat.

Milyen olajjal történjen a csere?
Minden esetben a gyárilag javasoltat, viszont általánosan alkalmazott a 10W 40 szintetikus motorolaj, ez a Piaggio, Vespa, Aprilia, Derbi márkáknál inkább 5W 40 javasolt.

Szükséges eszközök a cseréhez:
  • Lapos edény, amibe össze tudod gyűjteni a leengedett olajat
  • Az olaj betöltéshez tölcsér, vagy kihúzható tölcséres flakon
  • Rongy a kicseppenő, melléfolyó olaj felfogásához, legjobb a pamut anyagú
  • Alátét az olajbetöltő csavar alá
  • Szűrő (ha szükséges a cseréje)
  • Féktisztító
  • Gépzsír
  • Olaj, a gyárilag előírt minőségben és mennyiségben
  • A csavarok meglazításához csillagkulcs, nyomatékkulcs, vagy hosszú szárral "Crowa" racsni, dugófejjel.
  • Kesztyű

Mielőtt nekivágnál az olajcserének, érdemes előbb felmelegítened a motort, majd hagyni, hogy nagyjából testmeleg hőfokra hűljön.
Ilyen módon biztos lehetsz abban, hogy a használt kenőanyag könnyebben kifolyik majd.
Ha minden megvan, keresd meg a nagyjából 1-2 mm átmérőjű olajleeresztő-csavart, melyet nagy eséllyel a motorblokk hátsó részén fogsz megtalálni.
Lazítsd meg a megfelelő szerszámmal, és várjuk meg, míg az összes fáradtolaj kifolyik.
Közben megtisztíthatod a csavarokat, ellenőrizheted a tömítéseket és alátéteket, ha pedig szükséges, elvégezheted azok cseréjét is.
Ha az olaj teljesen kiürült, tekerd a helyére a leeresztő-csavart, és keresd meg a blokk felső részén található betöltő-csavart.
Egy ronggyal alaposan tisztítsd meg a környezetét, majd tekerd le, és jöhet a legfontosabb lépés.
Töltsd a végáttétbe a megfelelő mennyiségű motorolajat, majd rögzítsd újból megfelelő módon a betöltő-csavart, gondoskodva a tömítésről.
Ezek után gyakorlatilag semmi más dolgod nincs, mint motorozni! 

Elérhetőségeink:

Telefon: +36 70 626 4224

Email: jaszmotor@gmail.com

Telephely: 4405 Nyíregyháza, Debreceni út. 180.