NGK gyújtógyerta tudnivalók

 

  Mi is a gyújtógyertya és mi a feladata?

A gyertya a hengerfejbe van becsavarva.

A motorból kiálló végéhez (tüske) csatlakozik a gyújtási rendszer nagyfeszültségű kábele, az égéstér felőli végén vannak az elektródák.

A középelektróda villamos szempontból el van szigetelve a testelektródától, ami viszont a gyertya fém házán keresztül a szintén elektromosan vezető anyagú hengerfejen át az elektromos rendszer negatív pólusához (test) csatlakozik. Így egy olyan áramkört kapunk, ami nyitott, a "szakadás" pedig a gyertyahézag.

A gyertya porcelán szigetelése ahhoz kell, hogy a szikra az elektródák között és ne másutt képződjön, ezért épnek kell lennie. A repedt szigetelőtest "áthúzhat" és az elektródák között nem, vagy csak kis teljesítményű szikra keletkezik.

A gyújtási időpontban a gyújtókábelen (és ezzel a középelektródán) megjelenő 25-50 KV-os feszültség megfelelő gyertyahézag esetén a testelektródán át elektromos ív formájában sül ki. Ezt hívjuk szikrának, és ha elegendően nagy energiájú, a megfelelő időpontban és helyen keletkezik, akkor megvalósulhat Nicolaus August Otto nagy álma a munkaütem.

A gyertya működése során tehát a motorban villamos energia felhasználásával a "benzinből mozgási energiát csinál". Az a feszültség, amit a gyújtási rendszer továbbít a gyertya felé és elegendő a szikraképződéshez, a gyertya villamos teljesítménye. A szikraképződést befolyásoló tényezők az elektródák körül jelen lévő gázkeverék összetétele, nyomása, a gyertyahézag, illetve a pólusok közötti feszültségkülönbség (gyújtófeszültség).

Mit is jelentenek a jelölések? 


ELSŐ BETŰ:                                                                               

B: menetátmérő 14 mm, kulcsnyílás 20,8 mm

C: menetátmérő 10 mm, kulcsnyílás 16 mm

D: menetátmérő 12 mm, kulcsnyílás 18 mm

J: menetátmérő 12 mm, kulcsnyílás 18 mm


2-3 BETŰ:

P: előrehúzott szigetelőcsúcs

R: zavarszűrés ellenállással


ELSŐ SZÁM:

Hőérték:  magasabb szám – magasabb hőérték


SZÁM UTÁN ÁLLÓ BETŰ:

E: Menethossz 19 mm

H: Menethossz 12,7 mm

EH: nem végig menetes, teljes hossz 19 mm, menethossz 12,7 mm


UTOLSÓ BETŰ:

Konstrukciós jellemzők

C: ferde testelektróda

G: nikkel középelektróda (versenygyertya)

GV: arany-palládium középelektróda + speciális konstrukció

S: rézmagos középelektróda

VX: platina középeletróda + speciális testelektróda

IX: iridium

A,B,D,E,Z: speciális konstrukció


UTOLSÓ SZÁM:

speciális elektródahézag (nincs jelzés – általános)

Hogyan kell beszerelni a gyújtógyertyát?

A gyertya beszerelésekor ha van rá lehetőség, akkor nyomatékkulcsot kell használni. Nemcsak a gyertya de a hengerfej védelme érdekében is. 

Különösen a ma használatos könnyűfém hengerfejek esetén kell vigyázni.

Minden esetben lehűlt motoron végezzük a munkát.

A kiszerelés közben amikor a gyertya még csak néhány menetnyire van kitekerve, sűrített levegővel tisztítsuk meg a gyertya ülékét.

Vegyük ki a gyertyát és vegyük szemügyre alaposan.

Az új (vagy a megtisztított és beállított) gyertyát kézzel tekerjük be ütközésig. 

A gyertyamenetet nem kell semmivel sem bekenni. 

Ellenkező esetben ha nem hőálló kenőanyagot használunk egyrészt a zsír vagy olaj összeég a menetekkel és legközelebb már nem tudunk könnyen házilag gyertyát cserélni.

Az NGK gyertyák előnyei

Magabiztos motorindítás.

Jó ár-érték arány.

Pozitív vásárlói vélemények.

Magas japán minőség.

NGK gyertyáink elérhetőek erre a linkre kattintva.

_______________________________________________________________________________

Nem tudja melyik típus való járművéhez? Keresse bizalommal kollegáinkat az alábbi elérhetőségeken:


Elérhetőségeink:

Telefon: +36 70 626 4224

Email: jaszmotor@gmail.com

Telephely: 4405 Nyíregyháza, Debreceni út. 180.