Mi is a gyújtógyertya és mi a feladata?
A gyertya a hengerfejbe van becsavarva.
A motorból kiálló végéhez (tüske) csatlakozik a gyújtási rendszer nagyfeszültségű kábele, az égéstér felőli végén vannak az elektródák.
A középelektróda villamos szempontból el van szigetelve a testelektródától, ami viszont a gyertya fém házán keresztül a szintén elektromosan vezető anyagú hengerfejen át az elektromos rendszer negatív pólusához (test) csatlakozik. Így egy olyan áramkört kapunk, ami nyitott, a "szakadás" pedig a gyertyahézag.
A gyertya porcelán szigetelése ahhoz kell, hogy a szikra az elektródák között és ne másutt képződjön, ezért épnek kell lennie. A repedt szigetelőtest "áthúzhat" és az elektródák között nem, vagy csak kis teljesítményű szikra keletkezik.
A gyújtási időpontban a gyújtókábelen (és ezzel a középelektródán) megjelenő 25-50 KV-os feszültség megfelelő gyertyahézag esetén a testelektródán át elektromos ív formájában sül ki. Ezt hívjuk szikrának, és ha elegendően nagy energiájú, a megfelelő időpontban és helyen keletkezik, akkor megvalósulhat Nicolaus August Otto nagy álma a munkaütem.
A gyertya működése során tehát a motorban villamos energia felhasználásával a "benzinből mozgási energiát csinál". Az a feszültség, amit a gyújtási rendszer továbbít a gyertya felé és elegendő a szikraképződéshez, a gyertya villamos teljesítménye. A szikraképződést befolyásoló tényezők az elektródák körül jelen lévő gázkeverék összetétele, nyomása, a gyertyahézag, illetve a pólusok közötti feszültségkülönbség (gyújtófeszültség).
Mit is jelentenek a jelölések?
ELSŐ BETŰ:
B: menetátmérő 14 mm, kulcsnyílás 20,8 mm
C: menetátmérő 10 mm, kulcsnyílás 16 mm
D: menetátmérő 12 mm, kulcsnyílás 18 mm
J: menetátmérő 12 mm, kulcsnyílás 18 mm
2-3 BETŰ:
P: előrehúzott szigetelőcsúcs
R: zavarszűrés ellenállással
ELSŐ SZÁM:
Hőérték: magasabb szám – magasabb hőérték
SZÁM UTÁN ÁLLÓ BETŰ:
E: Menethossz 19 mm
H: Menethossz 12,7 mm
EH: nem végig menetes, teljes hossz 19 mm, menethossz 12,7 mm
UTOLSÓ BETŰ:
Konstrukciós jellemzők
C: ferde testelektróda
G: nikkel középelektróda (versenygyertya)
GV: arany-palládium középelektróda + speciális konstrukció
S: rézmagos középelektróda
VX: platina középeletróda + speciális testelektróda
IX: iridium
A,B,D,E,Z: speciális konstrukció
UTOLSÓ SZÁM:
speciális elektródahézag (nincs jelzés – általános)
Hogyan kell beszerelni a gyújtógyertyát?
A gyertya beszerelésekor ha van rá lehetőség, akkor nyomatékkulcsot kell használni. Nemcsak a gyertya de a hengerfej védelme érdekében is.
Különösen a ma használatos könnyűfém hengerfejek esetén kell vigyázni.
Minden esetben lehűlt motoron végezzük a munkát.
A kiszerelés közben amikor a gyertya még csak néhány menetnyire van kitekerve, sűrített levegővel tisztítsuk meg a gyertya ülékét.
Vegyük ki a gyertyát és vegyük szemügyre alaposan.
Az új (vagy a megtisztított és beállított) gyertyát kézzel tekerjük be ütközésig.
A gyertyamenetet nem kell semmivel sem bekenni.
Ellenkező esetben ha nem hőálló kenőanyagot használunk egyrészt a zsír vagy olaj összeég a menetekkel és legközelebb már nem tudunk könnyen házilag gyertyát cserélni.
Az NGK gyertyák előnyei
Magabiztos motorindítás.
Jó ár-érték arány.
Pozitív vásárlói vélemények.
Magas japán minőség.
NGK gyertyáink elérhetőek erre a linkre kattintva.
_______________________________________________________________________________
Nem tudja melyik típus való járművéhez? Keresse bizalommal kollegáinkat az alábbi elérhetőségeken:
Elérhetőségeink:
Telefon: +36 70 626 4224
Email: jaszmotor@gmail.com
Telephely: 4405 Nyíregyháza, Debreceni út. 180.